Natuurdiëtisten Nederland

Natuurdiëtisten Nederland is een platform, inspiratiebron en kennisinstituut over voeding, opgericht door Marijke de Waal Malefijt, klinisch werkend natuurdiëtist.

Gepubliceerd op 14-08-2019

2019-08-14

Overgang

betekenis & definitie

Onder de overgang wordt verstaan de jaren voor en na de menopauze.

De laatste menstruatie heet menopauze en stopt tussen het 45 e en 55 e levensjaar. Tijdens de overgang maken de eierstokken steeds minder hormonen aan. Er is daardoor sprake van een onregelmatige menstruatiecyclus, en de menstruatiebloedingen kunnen verminderen of juist verergeren. De vrouw is dan nog wel vruchtbaar en kan dus ook nog zwanger worden. Vaak gaat deze periode met klachten gepaard.

Bij overgangsklachten geldt, net als bij menstruatieklachten, dat voeding met de juiste vetzuren heel belangrijk is. Vooral opvliegers, de meest voorkomende klacht in de overgang, hebben veel te maken met vetten. Tijdens de overgang verandert bij veel vrouwen hun productie van prostaglandinen (hormoonachtige stoffen). Deze prostaglandinen worden door het lichaam geproduceerd uit meervoudig onverzadigde vetzuren, kortweg MOV’s, die we voornamelijk via de voeding binnenkrijgen.

Een verstoorde balans tussen de verschillende typen vetzuren (en daarmee tussen de verschillende soorten prostaglandinen) kan ertoe leiden dat opvliegers verergeren. Verandering in de voeding is daarom vrijwel altijd noodzakelijk.

Prostaglandinen spelen een belangrijke rol in een groot aantal processen in het lichaam. Uit onderzoek blijkt dat toevoeging van visolie aan het dagelijkse menu een belangrijk deel van de botontkalking, gerelateerd aan verlies van hormoonproductie of aan slechte voeding, kan helpen voorkomen. Een hogere inname van visolie via het dieet of een goede kwaliteit visoliesupplementen lijkt daarom sterk aan te bevelen.

Botontkalking, ook wel osteoporose genoemd, is een aandoening waar, volgens gegevens van de Osteoporose stichting, wereldwijd maar liefst 1 op de 3 vrouwen boven de 55 jaar mee te maken krijgt. De oorzaak ligt voornamelijk in een veranderende hormoonhuishouding.

Ongeveer na het 50e levensjaar neemt de botdichtheid jaarlijks met circa 1% af. Bij vrouwen kan dit door hormonale invloeden oplopen tot 6%. Een aantal factoren heeft een sterke invloed op deze afbraak. Bekend is inmiddels dat regelmatig bewegen zorgt voor een betere botstofwisseling en dat voeding waarin bouwstoffen zitten zoals magnesium en calcium (in lichaamseigenvorm en in de juiste verhouding) een belangrijke rol speelt. Ook algemeen bekend is dat vochtafdrijvende middelen, veel verzadigd vet (vlees, zuivel) en fosfor (cola, additieven), een negatieve invloed hebben op de bothuishouding. Onderzoeken tonen daarnaast het belang aan van antioxidanten, visolie, vitamine B12 en extra vitamine D. Vitamine D is noodzakelijk voor de opname van mineralen in het bot. Het belang van vitamine D in de preventie en behandeling van botontkalking is jarenlang ernstig onderschat.

Een gezond voedingspatroon met een gezonde levensstijl zijn de belangrijkste ingrediënten voor een gezonde hormoonhuishouding. Groenten die behoren tot de familie van de kruisbloemigen, zoals broccoli, bloemkool, boerenkool en spruitjes, werken extra ondersteunend. Alle groenten uit deze familie bevatten diindolylmethaan, kortweg DIM genoemd, een stof die hormoonbalancerend werkt doordat het helpt om oestrogeen te verteren en af te breken.

Voedingstips bij de overgang:

* Eet biologische, verse groenten en fruit en volle granen,
* Vermijd suiker, geraffineerde producten, zoetstoffen en fructoserijke alternatieven, zoals
agevesiroop,
* Vermijd roken, en alcohol,
* Gebruik dagelijks oliesoorten die rijk zijn aan omega 3( lijnzaadolie, hennepolie, walnootolie),
* Noten, zaden, pitten en peulvruchten werken hormoonbalancerend,
* Drink 2 liter zuiver water