Natuurdiëtisten Nederland

Natuurdiëtisten Nederland is een platform, inspiratiebron en kennisinstituut over voeding, opgericht door Marijke de Waal Malefijt, klinisch werkend natuurdiëtist.

Gepubliceerd op 04-02-2020

2020-02-04

Kefir

betekenis & definitie

Kefir is een gefermenteerde melkdrank die zijn oorsprong vindt in de Kaukasus. Het wordt gemaakt van verschillende melkzuurbacteriën en gisten.

De bacteriën in de kefir zetten een deel van de melksuiker om in melkzuur. Hierdoor ontstaat een friszure drank. De gisten produceren koolzuur en een aantal vitaminen die de bacteriën op hun beurt helpen groeien. De fermentatietijd is 24 uur en de pH is altijd onder de 4,5.

De fermentatietijd van kefir is 24 uur. Omdat de melkzuurbacteriën en gisten leven van de lactose is het lactosegehalte van kefir lager dan dat van gewone melk, daardoor wordt het beter verdragen door mensen die lactose niet goed kunnen verdragen.. Soms wordt daarom van kefir gezegd dat het lactosevrij is. Dit is echter niet het geval. Mensen met een lactose-intolerantie kunnen het beste beginnen met:
• Dag 1: 2 x daags 20 ml kefir, als dit goed gaat,
• Dag 2: weer 2 x daags 20 ml kefir, als dit goed gaat,
• Dag 3 en 4: 2 x 40 ml als dit ook goed gaat,
• Dag 5 en 6: 2 x daags 60 ml, als dit goed gaat,
• Dag 7 en 8: 80 ml en als dit goed gaat,
• Dag 9 en 10: 100 ml.
Garanties zijn niet te geven, maar de ervaring van veel gebruikers is dat zij deze kefir dan wel kunnen verdragen.

De micro-organismen in kefir maken een scala aan (voornamelijk B-)vitaminen aan. Samen met de vitaminen A, D en K2 die van nature in melk zitten, heeft men dus te maken met een bijna compleet pakket aan vitaminen. Fermentatie van melk verhoogt ook het gehalte tryptofaan. Dit aminozuur is onder andere de grondstof van serotonine, een gelukshormoon, wat op zijn beurt weer de voorloper is van het slaaphormoon melatonine.

Aanbevolen hoeveelheid: 2 x daags 100 ml (waaronder het liefst ’s morgens op nuchtere maag 1 keer.) Niet direct hete thee of koffie erbij drinken want dit kan de bacteriën doden in de maag.

Waterkefir is een frisse en lichtbruisende drank met probiotica in de vorm van rechtsdraaiende melkzuurbacteriën (lactobacillen) en gisten. Het ondersteunt een gezonde darmflora. Het wordt gemaakt van water, suiker en waterkefirkorrels. De melkzuurbacteriën en gisten in de korrels zetten de suikers om in o.a. melkzuur en koolzuur en geven de specifieke lichtzure smaak aan deze drank.

Waterkefir is heel eenvoudig zelf te maken. Je kunt variatie aanbrengen door verschillende soorten gedroogd fruit aan het water toe te voegen, zoals rozijnen, dadels, vijgen of abrikozen. Daarnaast kun je water vervangen door b.v. notenmelk of granenmelk. Citroensap en een schijfje citroen in de waterkefir maken de drank extra fris.

Heb je een zeer zwakke verteringsenergie of activerende reserve-energie serveer dan de waterkefir op kamertemperatuur in plaats van gekoeld.

Ingrediënten voor 500 ml:
• 500 ml koud water
• 25 gram oersuiker
• 25 gram waterkefirkorrels *
• 20 gram ongezwavelde gedroogde zuidvruchten, b.v. rozijnen, abrikozen of vijgen, eventueel 1 theelepel citroensap en 1 schijf biologische citroen

Doe het water in een glazen kan met wijde opening. Los al roerend de suiker erin op.
Voeg de waterkefir en de zuidvruchten eraan toe. Dek de kan af met een doekje met elastiek er omheen. Laat de kan 48 uur op kamertemperatuur in het licht, maar uit de zon staan. Gebruik je de kefirkorrels voor het eerst laat dan de kan 6-8 uur langer staan.

Schep na 48 uur of 54-56 uur met een plastic of houten lepel de gewelde zuidvruchten uit de waterkefir.
Zeef met een plastic zeefje de kefirkorrels uit de waterkefir. Spoel de kefirkorrels met koud water goed schoon en bewaar ze in de koelkast in een afgesloten glazen pot met wat water en een flinke schep suiker. Zo kun je de korrels opnieuw gebruiken voor een volgende productie waterkefir.

Giet de gemaakte waterkefir over in een afsluitbare glazen fles en breng het eventueel verder op smaak met citroensap en een schijf citroen. Laat de waterkefir in de koelkast koud worden en serveer het na enkele uren gekoeld. De waterkefir is in de koelkast enkele dagen houdbaar.

Enkele aandachtspunten:
1. Werk hygiënisch. Zo gaan de waterkefirkorrels het langste mee.
2. Gebruik geen metalen materialen, omdat de kefirkorrels hier niet goed tegen kunnen.
3. Vermijd temperaturen boven de 40 graden Celsius. Kefirkorrels kunnen niet tegen hoge temperaturen. Zet daarom de kan met kefir niet in de felle zon of boven de kachel. Spoel de kefirkorrels schoon met koud water.
4. Gebruik geen antibacteriële ingrediënten, zoals honing, gember, kaneel, knoflook en kokosmelk. Deze ingrediënten remmen het gistingsproces en kunnen de werking van de kefirkorrels teniet doen.

Variatie 1: Vervang 500 ml water door 500 ml ongezoete amandelmelk.
Variatie 2: Vervang 500 ml water door 250 ml rijstmelk en 250 ml water.
Variatie 3: Vervang 500 ml water door 500 ml havermelk.