Nathan Veenstra

Meer omzet uit je website: ✔webteksten ✔SEO/zoekmachineoptimalisatie ✔conversie-optimalisatie

Gepubliceerd op 11-06-2015

2015-06-11

Conversie-optimalisatie

betekenis & definitie

Conversie-optimalisatie richt zich op het verbeteren van de content van een website, waardoor bezoekers meer aangezet worden tot actie - en dus converteren.

Bij conversie-optimalisatie worden diverse onderdelen van een webpagina beoordeeld, om per onderdeel te bepalen of een wijziging kan leiden tot meer bezoekers die actie ondernemen. Denk hierbij aan tekst en beeld, maar ook de layout van de website of de gebruikte kleuren in bepaalde elementen.

Tekst: een kleine wijziging in een tekst kan al leiden tot meer kliks op een knop of link.
Beeld: door de inzet van bepaalde beelden kan een gevoel worden opgeroepen, dat bijdraagt aan conversie.
Layout: de indeling van een webpagina heeft invloed op ons gedrag, andersom is ons gedrag ook deels gebaseerd op veel voorkomende website-layouts.
Kleuren: kleuren geven een bepaald gevoel en door met kleuren te spelen, kan het gevoel van de bezoeker worden gestuurd.

Conversie-optimalisatie begint met een hypothese: wanneer we X doen, verwachten we X effect van de bezoekers. Door deze wijziging door te voeren, en daarbij te werken met A/B-tests, waarbij 50% van de bezoekers pagina A (de oorspronkelijke pagina) te zien krijgt en 50% pagina B te zien krijgt (de gewijzigde pagina), is het mogelijk om deze hypothese te testen. Voorwaarde hiervoor is dat er voldoende bezoekers op de webpagina komen.

Wanneer de hypothese juist blijkt, wordt de nieuwe pagina als standaard ingezet en wordt er meer geconverteerd. Blijkt de hypothese niet juist, komt er een nieuwe hypothese. Vereiste bij conversie-optimalisatie is wel 1 wijziging per keer.