Monumenten in Nederland: Zuid-Holland

Ronald Stenvert, Chris Kolman, Saskia van Ginkel-Meester, Elisabeth Stades-Vischer, Sabine Broekhoven en Ronald Rommes (2004)

Gepubliceerd op 02-01-2020

Stations in Rotterdam

betekenis & definitie

Stations. Het voorm. tramstation van de R.T.M. (Rosestraat 123), een gepleisterd pand uit 1903 met rijk bewerkte ingang en jugendstil-elementen, was tot 1964 het vertrekpunt van de (stoom)tram naar de Zuid-Hollandse eilanden.

Van de in 1904-'08 aangelegde Hofpleinlijn (Rotterdam-Den Haag) resteert na verwoesting van het kopstation (1940) alleen het dubbelsporig spoorviaduct met breder eindemplacement, dat sinds 1990 dienst doet als station Rotterdam-Hofplein (Boekhorststraat 44). Het langgerekte en hooggelegen spoorviaduct werd in gewapend beton uitgevoerd op basis van een door A.C.C.G. van Hemert aangepast plan van de Parijse firma Hennebique.

Ter vervanging van het in 1940 verwoeste station ‘Delftse Poort’ verrees in 1953-'57 wat westelijker het Rotterdam Centraal Station (Stationsplein 1) naar plannen van S. van Ravesteyn. De centrale hal wordt geflankeerd door gebogen kantoorvleugels die eindigen in decoratieve poorten met beeldhouwwerk van J.H.

Baas. De perronoverkappingen zijn uitgevoerd in de vorm van dubbele gebogen betonschalen.

Van Ravesteyn ontwierp eveneens in expressief-functionalistische stijl de stations Rotterdam-Noord (Bergweg 8; 1953) en Rotterdam-Bergweg (Bergweg 335; 1960). Het busstation bij Rotterdam C.S. (1985-'87) is ontworpen door R.

Koolhaas. Gebouwd vanwege de aanleg van de spoortunnel onder de Maas zijn de opmerkelijke stations Rotterdam Blaak (Blaak ong.; 1993, H.C.H.

Reijnders) en Rotterdam Lombardijen (Zuidkreek ong.; 1996, P.H. van der Ree)