Michael Schulze

Webinars, online marketing & passief inkomen

Gepubliceerd op 13-07-2015

Doelomzet

betekenis & definitie

Doelomzet is het bepalen van een te genereren totaalomzet per jaar dat een bedrijf als doelstelling heeft.

Een doelomzet is de basis voor een bedrijf. Het bepaalt in grote mate het succes van de bedrijfsvoering. De doelomzet is de kapstok waar alle activiteiten van een bedrijf aan opgehangen worden.

Een doelomzet wordt bepaald door een bepaald bedrag te kiezen dat men in een jaar wil omzetten. Dat kan een afgeleide zijn van voorgaande resultaten; bijvoorbeeld een verdubbeling van de resultaten van vorig jaar. Er kan ook gewoon een bedrag gekozen worden en dat vervolgens nastreven.

Het is belangrijk om een doelomzet vast te stellen omdat bedrijven en individuele ondernemers zoals zzp’ers, zonder doelomzet over het algemeen minder goed presteren dan bedrijven en ondernemers mét een doelomzet. Een doelomzet geeft een stip op de horizon, een ijkpunt en een concreet meetbaar te behalen rendement of eindresultaat.

Meten van bedrijfsresultaten zonder doelomzet is niet of nauwelijks mogelijk. Andersom is het meten van bedrijfsresultaten zonder het vaststellen van een doelomzet over het algemeen weinig zinvol. Voor de marketing van een bedrijf is een doelomzet daarnaast ook een graadmeter die aangeeft of de ingezette marketing effectief is.

Het is gebruikelijk om de tussentijds behaalde bedrijfsresultaten periodiek af te zetten (in de vorm van een wekelijkse, maandelijkse of kwartaalrapportage) tegen de doelomzet om zo het bedrijf te kunnen sturen naar een bepaald eindresultaat; de doelomzet.