Eng. brand portfolio strategy, brand stretch, brand spread, line extension, line stretch; het toekennen van dezelfde merknaam als paraplunaam voor verschillende producten.
Dit in tegenstelling tot merkenconcentratie waarbij voor ieder product een nieuwe merknaam wordt bedacht. Vanuit een oorspronkelijk stammerk (zie ald.) vindt spreiding plaats op twee manieren: 1 voor producten uit dezelfde productcategorie (soortmerken): de horizontale merkspreiding of line stretch. Er worden meer varianten aan het assortiment toegevoegd, onder andere door assortimentsverbreding, assortiments-verdieping, trading down en trading up; 2 voor producten uit andere productcategorieën, waardoor de paraplunaam gaat functioneren als stijlmerk: zie verticale merkspreiding of line extension. Hierbij worden de assortimentsgroepen uitgebreid waarbij de onderlinge productverwantschap niet of slechts in geringe mate aanwezig is.Merkspreiding heeft tot doel een paraplumerk uit te breiden door een consistente toevoeging van producten onder dezelfde paraplu, om zodoende het meeste profijt te behalen uit een oorspronkelijk voor een enkel product op de markt gebrachte succesvol gebleken merknaam. Merkspreiding is pas zinvol wanneer het unique selling proposition van het stammerk kan worden overgedragen met behulp van de merkhefboom (zie ald.). Bij merkspreiding wordt dikwijls merkreclame (zie ald.) toegepast; zie ook merkuitbreiding.