Merken begrippenlijst

Henk Huizinga (2000)

Gepubliceerd op 23-01-2023

huismerk versus A-merk

betekenis & definitie

onder huismerk wordt in het onderstaande speciaal bedoeld het eigen merk of winkelmerk van een detaillist of detailhandelsorganisatie.

In Nederland bedraagt het aantal huismerken in het assortiment van de detaillist ongeveer 20% - 25%.

In het algemeen worden de A-merken voor low-tech producten (bijvoorbeeld voedingswaren) sneller geïmiteerd door de huismerken dan die van high-tech producten. Door de scherpe concurrentie op het schap en het feit dat huismerken in de perceptie van de consument kwalitatief vaak niet onder doen voor A-merken, is het prijsverschil tussen beide merken gering indien de fabrikant van het A-merk de consument niet kan overtuigen van de meerwaarde van zijn product; daalt die meerwaarde tot een bepaalde grenswaarde, dan stapt de consument over op het huismerk. Zie ook A-merk, winkelmerk en winkelmerkstrategie.