Mark Bos

Eigenaar van Opgemerkt Social Media

Gepubliceerd op 12-05-2015

Instagram

betekenis & definitie

Instagram is een social media-kanaal waarbij visuele content centraal staat. In 2010 was het gestart om het voor mensen makkelijk te maken om foto's te bewerken met 'filters' en om deze vervolgens te delen met de online buitenwereld of je directe omgeving.

Deze vorm van sociale media was in eerste instantie bedoeld om foto's snel en gemakkelijk te kunnen bewerken door middel van 'Filters' en deze vervolgens te delen met je vrienden. De vindbaarheid van zogenoemde 'Insta's' hangt af van de trefwoorden/#hashtags die een persoon gebruikt en de hoeveelheid 'volgers' die hij/zij heeft.

Instagram vindt het belangrijk dat foto's direct zo snel mogelijk geüpload worden op het kanaal, daarom is het ook alleen mogelijk om met Instagram berichten te plaatsen met tablets en smartphone's en niet vanaf een desktop computer of laptop. Ook het inplannen van een bericht is niet mogelijk. Dit kan alleen door gebruik te maken van externe software.

Wegens de immense populariteit onder jongeren werd het social media-kanaal in april 2012 gekocht door Facebook voor +/- 1 miljard dollar. Deels in aandelen en deels in cash.

In December 2014, kondigde Instagram co-oprichter Kevin Systrom aan dat Instagram 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft.