Lisette Gerbrands

(Eind)redacteur Sanoma, Libelle TV en Libelle

Gepubliceerd op 22-12-2016

Google Adwords

betekenis & definitie

Google Adwords is een online reclame tool van internetzoekmachine Google. Google Adwords stelt ondernemingen en andere organisaties in staat om hun advertenties te laten verschijnen bovenaan de zoekpagina wanneer gezocht wordt op een bepaalde term of termen.

Ondernemingen maken van oudsher gebruik van verschillende vormen van reclame en advertenties om klanten aan zich te binden. Google Adwords is een vorm van adverteren. Het maakt het voor ondernemingen mogelijk om als het ware woorden in te kopen bij internetzoekmachine Google. Wanneer wordt gezocht op de betreffende woorden, zal bovenaan de pagina van de zoekmachine vervolgens een advertentie verschijnen van de onderneming of een product. Op deze manier zal iedereen die zoekt naar voor de onderneming relevante termen de advertentie zien. Hiermee probeert een onderneming vervolgens klanten aan zich te binden.

Indien een kledingwinkel wilt adverteren via Google Adwords, kunnen bijvoorbeeld woorden als ‘winterjas’ of ‘spijkerbroek’ worden ingekocht, maar ook woorden als ‘textiel’ of woordcombinaties als ‘wollen trui’. Vervolgens zal bij deze woorden een advertentie van de betreffende kledingwinkel bovenaan de zoekpagina verschijnen.

Bij Google Adwords wordt gebruik gemaakt van een cost-per-clicksysteem. Dit houdt in dat een onderneming betaalt voor de advertentie per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. De kosten voor een advertentie bij Google Adwords kunnen zeer uiteenlopen. Er is geen vaste prijs, ondernemingen of andere organisaties kunnen bieden op woorden waarbij het hoogste bod per klik veelal de advertentie krijgt. Het hoogste bod krijgt echter niet per se de hoogste advertentie positie. Google Adwords houdt hierbij ook rekening met de kwaliteit van de advertentie en van de website achter de advertentie zelf. Zo komen websites met een hogere relevantie voor de zoekterm hoger op de zoekpagina te staan.