2e stad van Nederl., in de prov. Z.-Holl., aan de Nieuwe Maas. 653.071 inw.
Eerste handelsstad van Nederl., een der belangrijkste van Europa. Is vooral doorvoerhaven. Door de N. Waterweg, 33 km lang, verbonden met de Noordzee.Havens: Aan de l. Maasoever liggen: Konings-, Binnen-, Entrepot-, Spoorweg-, Rijn-, ie en 2e Katendrechtse-, Maas-, Dok-, Petroleum-, Waalhaven. Deze laatste, 310 ha, is de grootste ter wereld. Vliegveld in onmiddellijke nabijheid. Aan de r. Maasoever: Park-, Cool-, St.
Jobs-, Schie-, IJsel-, Lek-, Merwe-, Nassau-, Persoonshaven. De gezamenlijke havens beslaan 467 ha voor zeeschepen, 115 ha voor binnenvaartuigen.
Merkwaardige gebouwen: De Grote of St Laurenskerk, (in W.O. II zwaar gehavend), het nieuwe Stadhuis (van 1920), Het Witte Huis (10 verdiepingen, 40 m hoog), Feyenoordstadion, Museum Boymans, Museum voor Land- en Volkenkunde, Maritiem Museum.
Belangrijkste instellingen: Handels (Economische) Hogeschool. Diergaarde. Scheepvaartbeweging.
Aantal binnengekomen schepen in
1938: 15.630 met 24.721.542 netto-tons
1946: 4.464 „ 5.911.539 „ „
1947: 5.974 „ 9-883.446 „ „
1948: 8.502 ,, 12.670.901 ,, ,,
Buitenlands haven- en spoorwegverkeer: Invoer rechtstreeks en voor entrepot
1947: 7.938.929.000 kg.
1948: 8.107.598.000 ,,
Uitvoer rechtstreeks en uit entrepot
1947: 1.623.603.000 kg.
1948: 2.362.789.000 ,,
Doorvoer (met overlading)
1947: 3.487.330.000 kg.
1948: 6.531.590.000 ,,
Handelsinrichtingen: R. telt thans (Dec. 1948) weer 79 kranen en 29 loodsen, met een beschikbare oppervlakte van 62.400 m2.
Veemarkt. R. heeft de grootste veemarkt van Nederl.; in 1948 werden in totaal 165.095 stuks vee aangevoerd.
Enige belangrijke industrieën:
metaalnijverheid, scheeps-, vliegtuig- en wagenbouw: 160 bedrijven, 20.618 arbeiders, Kledingind., wasserijen, etc.: 104 bedrijven, 5300 arb.
Voedings- en genotmiddelenind.: 124 bedrijven, 11.250 arb.
Bewerking van hout, kurk, stro: 52 bedrijven, 3069 arb.
Chem. nijverheid: 36 bedrijven, 4128 arb.
Grafische nijverheid: 44 bedrijven, 2077 arb. Papiernijverheid: 27 bedrijven, 1494 arb.
Geschiedenis: R. kreeg 1340 stadsrechten. Reeds begin 17e eeuw tweede handelsstad van Nederl. Vooral in 19e eeuw tot grote bloei gekomen, voornamelijk door de industriële ontwikkeling van het Duitse achterland. Annexeert dan tal van naburige plaatsen: Delfshaven, Kralingen, Charlois, enz. Op 14 Mei 1940 door een Duits bombardement zwaar getroffen, waardoor de binnenstad grotendeels werd weggevaagd: 26.000 woningen, 13 ziekenhuizen en 24 kerken werden verwoest.