XYZ van de klassieke muziek

Katja Reichenfeld (2003)

Gepubliceerd op 21-03-2017

Thomás Luis de Victoria

betekenis & definitie

Thomás Luis de Victoria (Avila 1548-Madrid 1611) was een Spaanse componist en organist die een groot deel van zijn werkzame leven doorbracht in Italië. Hij componeerde uitsluitend kerkmuziek en kende de verfijnde nuances van de compositiestijl van Palestrina. Victoria's muziek is echter emotioneler en directer van toon. Met name zijn Lamentaties en zijn twee dodenmissen vallen op door hun aangrijpende somberheid en mystiek.

Victoria werd opgeleid binnen de rijke traditie van de Spaanse en Italiaanse kerkmuziek. Als jongen zong hij in het koor van de kathedraal van Avila. Na zijn stembreuk kreeg hij een opleiding aan het Duitse Jezuïetencollegein Rome. In 1575 werd hij tot priester gewijd en tussen 1578 en 1585 publiceerde hij vijf omvangrijke bundels met gezangen, magnificats, missen, motetten en liturgische gezangen voor de diensten tijdens de Goede Week. In de opdracht bij zijn Missarum libri duo (1583), geschreven voor de Spaanse koning Filips II, gaf Victoria de wens te kennen dat hij (na een verblijf van ca. twintig jaar in Italië) terug wilde naar zijn geboorteland. De koning benoemde hem tot kapelaan van zijn zuster Maria, de weduwe van keizer Maximiliaan II, die zich sinds 1581 had teruggetrokken in een klooster in Madrid. Victoria's muziek, die regelmatig door het koor en muzikanten van het klooster werd uitgevoerd, trok veel hooggeplaatste bezoekers. Voor het overlijden van keizerin Maria componeerde Victoria zijn beroemde Officium Defunctorum (160 5). Nog tijdens zijn leven werden bijna alle werken van Victoria gedrukt en uitgegeven in veel steden van Europa en zelfs in Zuid-Amerika.

Oeuvre
22 missen; 18 magnificats; 9 lamentaties; 25 responsoria en ruim 100 psalmen, motetten en gezangen.