Katholieke Encyclopaedie

Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)

Gepubliceerd op 24-04-2019

Decroly-school

betekenis & definitie

Decroly-school - Hoe de Brusselsche hervormer D. zich de nieuwe school denkt, heeft hij op een conferentie te Calais volgenderwijze geformuleerd:

1° Het kind moet in de gelegenheid zijn, de natuur, menschen, dieren en planten in hun verschillende uitingen te observeeren.
2° Het aantal kinderen, van beiderlei geslacht en tusschen den leeftijd van 4 tot 15 jaar, moet beperkt blijven; geen groote Amerikaansche scholen dus.
3° De klassen dienen kleine werkplaatsen te zijn, met gemakkelijk verplaatsbare meubels, voorzien van gas, electriciteit, aan- en afvoer van water, collectioneertafels, allerlei gereedschap.
4° Het personeel moet actief, intelligent, fantasierijk zijn, geschoold in het waarnemen van planten, dieren en kinderen, vervuld van liefde voor het kind en voor de wetenschap, welbespraakt en bedreven in het handhaven der orde.
5° Er moet zoo min mogelijk verschil in aanleg zijn tusschen de kinderen, die in één groep samen werken, te minder naarmate die groep grooter is.
6° Voor achterlijke kinderen behoort een afzonderlijke groep te bestaan.
7° Alleen gedurende de ochtenduren wordt er les gegeven in lezen, schrijven en rekenen, liefst het eerste schooluur.
8° De rest van den morgentijd wordt besteed aan de → centres d’intérêt.
9° De namiddagen dienen voor lichamelijke bezigheid en de studie van moderne talen.
10° Sommige morgens worden, in verband met de belangstellingscentra, besteed aan uitstapjes, schoolwandelingen en het bezoeken van werkplaatsen en fabrieken.
11° De ouders maken door een comité deel uit van het schoolbestuur en worden op de hoogte gehouden van de gevolgde werkwijze.
12° Het kind moet gebracht worden tot zelfwerkzaamheid en leeren begrijpen, wat het doet. Het mag zich, behalve wanneer een bepaalde les stilte noodzakelijk maakt, vrij bewegen en met medeleerlingen en onderwijzer van gedachten wisselen.
13° Over de belangstellingscentra zullen de leerlingen van tijd tot tijd voordrachten houden; ze kiezen die onderwerpen zelf, maar onderwerpen ze eerst aan de goedkeuring van de leiders.
14° Om de activiteit der kinderen zoo hoog mogelijk op te voeren, zullen zij deelnemen aan allerlei te verrichten werkzaamheden, als daar zijn: het onderhoud der schoollokalen, het in orde houden van de verzamelingen, van het materiaal, de platen, de boeken, het maken van overzichten, van verschillende toestellen, van doozen en enveloppen voor hun collecties; het herstellen van wat versleten of stuk is, het onderhoud van aquariums en terrariums, enz. Gedeeltelijk wordt dit werk spontaan, gedeeltelijk op aanwijzing gedaan. Taken en verantwoordelijke posten worden door de klassegemeenschap of door de heele schoolgemeenschap toegekend.

Rombouts.

< >