('lucht) v. het varen, reizen door de lucht per ballon of vliegtuig: vereniging voor -; studiedienst voor de -.
1. Luchtballon. Het ons uit de Oudheid bekende sprookje van DAIDALOS en IKAROS is in de moderne tijd werkelijkheid geworden. Dit geschiedde langzamerhand en met verlies van veel mensenlevens. In 1670 verscheen een boek van de Italiaanse ; Jezuïet LANA. waarin hij aanbeval om een luchtschip te bouwen, bevestigd aan luchtledige metalen bollen. De eigenlijke uitvinders van de luchtballon zijn de
gebroeders MONGOLFIER die 1783 een met warme lucht gevulde ballon (montgolfiére) oplieten. Reeds bij de eerste reizen met de luchtballon bleek, dat gezocht moest worden naar middelen om een bestuurbare ballon te vervaardigen. In 1884 maakten de Franse kapiteins RENARD met een dergelijke ballon een tocht waarbij zij op het punt van vertrek terugkeerden. In de laatste jaren werden verschillende tochten ondernomen naar de stratosfeer.
2. Vliegtuigen. SANTOS DUMONT volbracht de eerste een tocht met een vliegmachine in 1901. In Duitsland trok een tijd lang graaf ZEPPELIN de aandacht met zijn kolossale bestuurbare ,,zeppelins”
waarvan de eerste in 1900 werd gebouwd. In 1909 slaagde de Fransman BLÉRIOT er in het eerst over het Kanaal naar Engeland te vliegen. De eerste oceaan vlucht werd 1919 volbracht door de Engelsen | J.ALCOCK en A. W. BOWN van Newfoundland naar de westkust van Ierland. LINDBERGH deed 1927 hetzelfde van het Amerikaanse vasteland (New York) naar het Europese vasteland (Le Bourget-Parijs).
De Duitser VON KOEHL is de eerste die 1928 van Ierland naar Amerika vloog. VAN DER HOOP, VAN WEERDEN POELMAN EN VAN DEN BROECKE vlogen voor het eerst 1924 naar Nederlands-Oost-Indië. Hen volgde 1927 KOPPEN. In 1925 vloog THIEFFRY naar BelgIsch-Kongo. In 1919 werd de eerste luchtlijn van Londen naar Parijs voor het publiek geopend. In 1926 werd de noordpool overvlogen door AMUDSEN en eveneens door BYRD, die einde 1929 ook over de zuidpool vloog.
In de Tweede Wereldoorlog (1939-1945) en vooral daarna heeft de luchtmacht zich sterk ontwikkeld. De miljoenensteden der aarde staan door een net van vliegtuiglijnen met elkaar in verbinding. De Verenigde Staten van Amerika hebben zich tot de eerste luchtvaartmacht opgewerkt. Ook onderhouden, van verschillende Europese landen uit, vele luchtvaartlijnen de verbinding tussen Europa en Amerika (o. a. over Gander op Newfoundland). In 1947 vliegrekord New York-Londen in 5 u. 25 m. Engeland heeft een geregelde dienst naar Indië en Australië en over Egypte naar Kaapstad (1947 vliegrekord Londen-Kaapstad 24 u. 29 m.); de Nederlandse K.L.M. vliegt geregeld naar Oost-Indië, de Belgische Sabena naar Belgisch-Kongo; de Fransen hebben diensten op hun Afrikaanse bezittingen, op Indochina en op Zuid-Amerika ; de Russen op Vladivostok, terwijl de Amerikanen geregeld naar de Hawaii Eilanden, de Filippijnen en China of naar Japan vliegen.
In 1947 vloog een Amerikaan om de wereld (32 000 km) van New York uit in 78 u. 55 m. Naast het vliegen met gemotorizeerde vliegtuigen doet men ook veel aan zweefvliegen, vooral als sport.
LUCHTVAART — BELANGRIJKSTE INTERNATIONALE VERBINDINGEN Afstanden in km Brüssel-Amsterdam 120 Brussel-Parijs 330 Brussel-Londen 7 000 BrusselLeopoldstad 14 300 Amsterdam Batavia 14 300 Londen-Moskou 2 560 Louden-Kaïro 3 520 Londen-Karachi 6 400 Londen-Kaapstad 11 200 Londen-Pt-Darwln 14 400 Londen-Montreal 5 120 Londen-New York 5 440 Londen-Vancouver 7 680 Moskou-New York 7 360 New York-Mexico 3 360 New York-Rio de Janeiro 8 480 Chicago-Calcutta 12 800 Chicago-Singapore 16 000
S. FranciscoAuckland 10 880
S. Francisco-Manila 12 800
Vancouver-Sydney 12 480