Letterlijk is het een dutje, een tukkie. De 'netizen' is niet helemaal wakker als hij of zij in een truc van marketing-mensen trapt.
De 'snooze' is een manier om (tegen betaling) produkten en diensten aan te bieden op Internet en wel zo, dat de kans groot is dat de 'netizen' er argeloos intuint (je wiegt hem in slaap en dan sla je toe).
Je biedt bijvoorbeeld een gratis puzzel aan, waarna een steeds mooiere puzzel opgelost kan worden. Het wordt mooier en mooier, je raakt er een beetje aan verslaafd en als je op een gegeven moment bij de puzzels terechtkomt waar fraaie prijzen mee te winnen zijn, moet je ineens betalen. Als je even niet oplet, ga je akkoord en een week later moet je in huiselijke kring uitleggen waarom je van zaterdagavond tot zondagochtend non stop betaald puzzeltjes hebt zitten oplossen.
Het zal duidelijk zijn dat 'netizens' elkaar proberen te waarschuwen tegen dit soort grappen. Commercie is onmiskenbaar in opkomst op Internet, maar er zijn nog hele volksstammen die zich ertegen verzetten.