Woordenboek Internettaal

Martin Bannink (1995)

Gepubliceerd op 11-05-2017

MUD

betekenis & definitie

Acroniem voor drie mogelijkheden: 'Multi-User Dungeon', 'Multi-User Dimension' en 'Multi-User Dialogue'. Om te kunnen begrijpen waar het om gaat, moet er een flinke stap terug in de tijd worden gedaan.

Een 'dungeon' is een kerker. Het is er zó donker, datje geen hand voor ogen ziet. Dat lijkt sterk op de vroege dagen van de computer. Je zat tegen een zwart scherm aan te staren, je typte een opdracht in en de computer deed iets (of niet). Je begaf jezelf in de duisternis. In die tijd werden er spelletjes voor de computer gemaakt, waarin je een doel moest bereiken (bijvoorbeeld het vinden van een schat), maar dat doel kon je alleen maar als 'blinde' bereiken (je keek immers de hele tijd tegen dat zwarte scherm aan) via het stellen van vragen (waarop het spel antwoordt) en het opdracht geven tot het uitvoeren van handelingen.

Je moet bijvoorbeeld een schat in het bos vinden. Je hebt het spel gestart en je kijkt tegen het zwarte scherm aan. Je typt: 'Waar ben ik?' Het spel antwoordt: 'Je staat in een weiland.' Je typt daarna: 'Ga naar links.' Het spel antwoordt: 'OK.' Je vraagt: 'Waar ben ik?' Het spel antwoordt: 'Je staat aan de rand van het bos.' Da's mooi, je gaat in de goede richting. Je typt: 'Ga naar voren.' Het spel antwoordt: 'OK.' Je vraagt: 'Waar ben ik?' Het spel antwoordt: 'Je bent bij de enige eik in het bos. Er staat een grizzlybeer tegenover je en die wil je opeten.' Da's schrikken. Je typt: 'Dood de beer.' Het spel antwoordt: 'Ik heb niets om de beer mee te doden.' Kennelijk moet er eerst een wapen gevonden worden. Je typt: 'Zoek een wapen!' Het spel reageert met: 'Waar?' Weet jij veel! Je wordt zenuwachtig. Je typt: 'Bijt z'n oor af!' Het spel antwoordt: 'Ik heb het geprobeerd, maar ik had geen wapen. De beer was te sterk en nu ben je dood.' En dan kun je opnieuw beginnen.

Vroeger speelde je de 'dungeons' in je eentje (tegen het computerspelletje) en daar is menig huwelijk op stuk gelopen. Deze voorlopers van de MUD op de personal computer heetten 'role-playing games'. Op Internet zijn er 'multi-user'-versies van dit soort spelletjes gemaakt (de eerste MUD op Internet was MUD1, geschreven door Richard Bartle en Roy Trubshaw in 1979; op dit moment zijn er honderden). Op Internet kun je dit soort spelletjes samen met anderen oplossen (of - en dat is ook leuk -: tegen anderen, door anderen op dwaalsporen te zetten). Voortbordurend op het voorgaande voorbeeld van de grizzlybeer: als je met die beer geconfronteerd bent, hoeft niet alleen het spel te reageren. Iemand anders kan op dezelfde plek staan en je vertellen waar je het juiste wapen kunt vinden (maar kan je ook naar een plek sturen, waar je door duizend piranha's opgevreten zal worden). Het spel is zodoende niet meer solitair en dus boeiender om te spelen (en dit heeft vermoedelijk nog veel meer huwelijken naar de knoppen geholpen).

Vele MUD's zijn nog een tikje ingewikkelder dan hiervoor omschreven. Deze MUD's kennen niveaus. Op het laagste niveau heb je bijvoorbeeld maar vijf monsters en drie zwaardvechters om te doden, voordat je bij je doel bent. Is het gelukt, dan ga je naar niveau twee, waar het aantal vijanden, vallen en andere gevaren toeneemt. Zo ga je van niveau naar niveau verder, tot op het hoogste niveau, waar praktisch achter elke deur een zwaarbewapend regiment soldaten op je staat te wachten. Heb je zelfs dat niveau overwonnen, dan word je 'wizard' en krijg je bevoegdheden die niemand anders heeft (zoals de 'Finger of Death').

In een doorsnee MUD vloeit er nogal wat bloed, waar niet iedereen een liefhebber van is. Er bestaan minder gewelddadige MUD-spelletjes, zoals 'MUSH'. Daarnaast is een MUD groot: een ervaren speler heeft er maanden voor nodig om het uit te spelen. Voor degenen die minder geduld kunnen opbrengen zijn er nog de 'tinyMUD's'. Ook de educatieve wereld heeft de MUD ontdekt en eigen varianten ontwikkeld, zoals de 'MUSE' en de 'MOO'.