Gepubliceerd op 29-01-2021

Friedrich fröbel

betekenis & definitie

Duitsch pedagoog, geb. 21 April 1782 te Oberweiszbach in Schwarzburg-Rudolstadt, studeerde te Jena eenigen tijd in de natuurwetenschappen, trad vervolgens als secretaris in dienst van een mecklenburgsch edelman, werd in 1804 onderwijzer aan een school te Frankfurt a/M., en bleef zich van nu af geheel aan de opvoedkunde wijden; hij doorliep een cursus aan de inrichting van Pestalozzi te Yverdun, hetgeen grooten invloed op de richting van zijn denkbeelden uitoefende, studeerde caarna nog eenigen tijd te Göttingen en te Berlijn, en stichtte in 1816 te Griesheim bij Stadtilm een eigen, geheel volgens zijn opvoedkundige begrippen ingerichte school, die in 1817 naar Keilhau bij Rudolstadt werd verplaatst en weldra een goeden naam kreeg : na deze inrichting in gang te hebben gebracht begon hij zich aan de propaganda van zijn pedagogisch stelsel te wijden: het ontbrak hem echter aan de gave om zijn ideeën klaar en duidelijk uiteen te zetten, zoodat hij op veel misverstand en zelfs vijandschap stuitte ; dit en financiëele moeilijkheden bewogen hem in 1831 naar Zwitserland te gaan, w7aar hij te Wartensee (kanton Luzern) een school stichtte, die hij kort daarop naar Willisau verlegde ; in 1835 werd hij belast met de oprichting en de leiding van een weeshuis te Burgdorf bij Bern ; door dezen nieuwen werkkring werd zijn aandacht bij de opvoeding van kinderen in de eerste levensjaren bepaald, en nadat hij in 1837 naar Duitschland was teruggekeerd, wijdde hij zich bijna uitsluitend aan de opvoeding der kinderen tijdens den vóórschoolplichtigen ouderdom ; in 1839 stichtte hij te Blankenburg in Thüringen, ter opvoeding van zoodanige kinderen, de eerste zijner vermaard geworden en veelvuldig nagevolgde z.g. kindertuinen (Fröbelscholen), en in 1850 in het hem door de regeering van SaksenMeiningen afgestane slot Marienthal bij Bad Liebenstein een kweekschool voor kindertuinonderwijzeressen, intusschen met nieuwen moed en verdubbelde geestdrift zich bezig houdende met de verbreiding van zijn ideeën. Hij stierf 21 Juni 1852 op Marienthal; hij heeft te Blankenburg een standbeeld, in 1882 onthuld, en in 190u werd hier de eerste steen gelegd voor een Frübelhuis. F. Schreef: Die Menscherziehung (Keilhau 1826), Kommt, laszt uns unsern Kindern leben (bestemd als leerboek voor kleine kinderen, Blankenburg 1844), Mutter und Koselieder (s Weenen 1895). Ijange bezorgde een uitgave zijner Gesammelte pädagogische Schriften (2 dln., Berlijn 1862—74), en Pösche een editie van zijn Kindergartenbriefe (Weenen 1887).

< >