(Finsterwolde 1920)
Landbouwer, galeriehouder en kunstpromotor. Opleiding aan de Landbouwwinterschool in Groningen. Culturele Prijs van de Provincie Groningen (1988) na weigering van de toekenning in 1968. Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur Groninger Museum. In 1962 opende Waalkens zijn ‘kunststal’, door een overgeschoten koeienstal in zijn boerderij in Finsterwolde te witten en als expositieruimte in te richten met werk van onder anderen André Volten en Siep van den Berg. Van den Berg, die in 1959 Waalkens’ graanschuur van een abstracte schildering voorzag, was de katalysator voor diens belangstelling voor beeldende kunst; verschillende kunstenaars ' trokken vervolgens naar Finsterwolde, waaronder Karl Pelgrom, waarna daar de leefgemeenschap ICW ontstond.
Waalkens was betrokken bij de organisatie van Beeld en Route van 1967 en 1987. Zijn inzending van werken van Harri Huysmans voor een tentoonstelling in V&D in Groningen (1968) veroorzaakte een schandaal vanwege de als schokkend ervaren afbeeldingen van geslachtsdelen. In 1968 sloot Waalkens de galerie, mede omdat de kunst ‘buiten de muren was getreden’ met Land Art, Body Art en Concept Art. Hij gaf de Amerikaanse Land Art-beoefenaar Dennis Oppenheim de gelegenheid zijn beroemd geworden ‘Cancelled Crop Project’ uit te voeren als onderdeel van de tentoonstelling Op losse schroeven in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1972 ging hij een tijdelijke samenwerking aan met de Amsterdamse galerie Art & Project, leidend tot de heropening van de galerie. Uit persoonlijke motieven sloot de galerie weer in 1979.
In 1982 brandde Waalkens’ boerderij af. Een belangrijke erkenning voor zijn werk was de uitnodiging in 1983 een tentoonstelling in te richten in het Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam. In 1984 nam Waalkens een nieuwe galerie annex woning in gebruik, ontworpen door Thon Karelse en Gunnar Daan. Veel avant-garde-kunstenaars van naam exposeerden, soms aan het prille begin van hun carrière, bij Waalkens of deden er projecten.
Lit.: P. ter Hofstede en M. Bunt (red.), Conformeren aan de avant-garde, 25jaar Galerie Waalkens (Groningen 1988).