Helen Nitschke

Student(in), Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 11-12-2015

2015-12-11

Sponsor

betekenis & definitie

Een sponsor is een persoon of bedrijf die bij voorbeeld een event of televisieprogramma financieel ondersteunt en daardoor voor een product reclame mag maken. Door sponsoring wordt aandacht van potentiële klanten en de pers voor een product gewekt en bedrijven kunnen een goede imago creëren.

Er zijn vier soorten sponsoring: Event-, Broadcast-, Cause-related-, en Ambush- sponsoring.

Bij Eventsponsoring worden bij voorbeeld sport- en muziekevenementen ondersteund. Sponsoring van een sportevenement kan een positief imago van producten creëren, omdat mensen sport met gezondheid associëren.

Bij Broadcastsponsoring (of Programmasponsoring) worden bepaalde programma´s op TV door een merk of product ondersteund. De sponsor heeft invloed op het programma, bij voorbeeld door placeren van producten in een film. Als de geplaatste product of merk passend is voor het programma is de sponsoring positief vor het imago.

Carse-related sponsoring omschrijft coöperatie van een bedrijf met een non-profit organisatie. Hierbij ondersteunt het bedrijv de organisatie bij voorbeeld door aandelen van hun winst. De link tussen de non-profit organisatie creërt een positief imago.

Bij Ambushsponsoring (of verborgen sponsoring) porobeert een bedrijf van een evenement te profiteren zonder een actieve of officiële sponsor te zijn. Bij voorbeeld door uitdelen van hun producten buitenaf het stadion van een sportevenement of door sponsoring van alleen een sporter.