Heinz

Alles over Heinz

Gepubliceerd op 17-05-2016

Heinz pickle speld

betekenis & definitie

De Heinz pickle speld, ook wel de Heinz augurken speld, is een van de langstlopende en meest succesvolle promotie acties die een bedrijf ooit heeft uitgevoerd. De Heinz pickle speld wordt al meer dan een eeuw lang uitgegeven en heeft hiermee continu bijgedragen aan de populariteit van Heinz producten.

Henry Heinz, de oprichter van Heinz, begon met het verspreiden van de pickle speldjes in 1893, op een jaarbeurs. In retrospectief kan Henry Heinz worden gezien als een visionair op het gebied van marketing, de speldjes sloegen meteen aan en vergrootte in een razend snel tempo de populariteit van het merk Heinz. Niet alleen was het pickle speldje een leuk hebbedingetje, men liep er ook mee rond, waardoor iedereen met een Heinz pickle speldje reclame maakte voor Heinz. Het Heinz pickle speldje zou later bij diverse beurzen worden uitgedeeld als promotie voor het merk en zou tot meer dan honderd jaar na de eerste uitgave nog steeds een van de meest succesvolle reclame materialen vormen.

Het Heinz pickle speldje, dat ruim 3 centimeter lang is, is in haar lange geschiedenis nauwelijks veranderd. Het ontwerp van het speldje wordt gezien als retro, nieuwe uitgaven komen dan ook grotendeels overeen met het originele ontwerp. Slechts kleine verschillen in kleur en het gebruikte materiaal zorgen ervoor dat men de speldjes uit verschillende tijden uit elkaar kan houden.

Het Heinz pickle speldje heeft om een andere reden een haast legendarische status gekregen. Het verhaal ging dat het bedrijf Heinz het in de beginjaren zeer moeilijk had en dat Henry Heinz op de grond van de afgrond stond. In die tijd, het einde van de negentiende eeuw, stond Heinz ook bekend om de verkoop van augurken. Hierom werd gezegd dat Henry Heinz, de man die in een ‘pickle’ zat, tevens gered werd door de pickle.