Hanneke Groen

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 28-12-2015

Mobile marketing

betekenis & definitie

Mobile marketing is een snelle en effectieve manier om met consumenten in contact te komen via digitale apparaten. Door het gebruik van mobile marketing worden er veel klanten bereikt en vaak ook persoonlijk benaderd.

Pas in 2008 werd het concept mobile marketing echt geïntroduceerd. Niet veel later begonnen zowel producenten en consumenten de voordelen van deze marketing wijze te zien. Vooral door het vele gebruik van internet op de mobiele telefoon werd het voor reclamemakers makkelijk consumenten te bereiken. Sindsdien is het gebruik van mobile marketing enorm toegenomen.

Er zijn twee verschillende vormen van mobile marketing, namelijk push marketing advertisement en pull marketing advertisements. Push advertisements zijn berichten die actief naar consument gestuurd worden. Dit kan in verschillende vormen voorkomen, bijvoorbeeld sms, telefoongesprekken of e-mails. Deze manier van reclame mag echter niet altijd gebruikt worden. De klant moet ergens toestemming gegeven hebben om benaderd te mogen worden. Vanwege privacy redenen wordt deze aanpak dan ook vaak niet gebruikt voor het werven van nieuwe klanten.

Pull advertisements zijn reclames die aan consumenten worden getoond als ze op websites zitten. Vaak is er aan de zijkant van een site een reclameblok waar een advertentie te zien is. Deze advertentie is meestal wel gerelateerd aan de interesses van de consument, omdat de computer of telefoon onthoudt welke sites de consument eerder bezocht heeft. Het is echter wel van belang dat de consument de reclame niet ziet als tijdverspilling. Hierdoor zou de reclame niet het gewenste effect hebben.

Tegenwoordig is veel mobile marketing nog gericht op jongeren, omdat zij de grootste gebruikers van het internet zijn. De verwachting is echter wel dat ook volwassenen steeds meer betrokken zullen worden bij het mobile marketing.