Coureur die door een team is aangesteld om auto’s te testen, of tijdens vrije trainingen te rijden.
Toen testen nog ongelimiteerd was, waren er Formule 1-coureurs die testrijden bij een topteam prefereerden boven racen bij een achterhoedeteam. Het werk werd goed betaald, en ze konden jaarlijks duizenden kilometers rijden. Racen was er alleen niet bij. Dat is nu wel anders. De teams hebben een handvol testdagen voorafgaand aan het seizoen, en soms nog een paar dagen na afloop van de laatste race. Daarvoor gebruiken ze het liefst hun eigen racecoureurs.
Dat wil niet zeggen dat er geen testrijders meer bestaan. Omdat er nog maar tien teams in de Formule 1 actief zijn en coureurs steeds langer op het hoogste niveau blijven rijden, is er weinig doorstroom. Voor een jonge coureur met een kampioenschap in de Formule 2 op zak kan een betrekking als testrijder bij een Formule 1-team de enige manier zijn om een voet tussen de deur te krijgen. Ze zullen weliswaar weinig kilometers kunnen maken tijdens de spaarzame testdagen, maar er is wel de mogelijkheid om in enkele Grand Prix-weekends de eerste vrije training te rijden. Daaraan mogen namelijk ook nieuwkomers meedoen. Voor teams is dit een mooie gelegenheid om wat extra sponsorgeld op te strijken, want ook voor een plekje als testrijder moet flink betaald worden.