Auto die wordt gebruikt om in geval van een incident op gematigde snelheid het veld aan te voeren, zodat baancommissarissen veilig hun werk kunnen doen.
Bemd Maylander heeft in zijn carrière meer dan duizend ronden aan de leiding van een Grand Prix gereden. Toch heeft hij er nooit een gewonnen. Nooit van deze man gehoord? Dat kan kloppen: Maylander is de bestuurder van de safetycar. Tijdens een neutralisatie, meestal na een ongeluk, voert Maylander in zijn snelle straatauto het veld aan. Om te zorgen dat de Formule 1-auto’s achter hem wat temperatuur in hun banden houden rijdt Maylander voluit. Voor de Formule 1-coureurs voelt dat echter als een slakkengangetje.
De eerste safetycar werd ingezet in 1973 tijdens de Grand Prix van Canada. Safetycarbestuurder Eppie Wietzes, een Canadese coureur met Nederlandse roots, pikte echter niet de leider maar een andere auto op, zodat het na de finish nog uren duurde voordat de raceleiding had uitgedokterd wie er precies gewonnen had. Tegenwoordig wordt de rondentabel nauwkeuriger bijgehouden. In geval van een rollende start, bijvoorbeeld bij zware regen, duikt de safetycar vlak voor de herstart de pitstraat in en mogen de coureurs bij het passeren van de startlichten weer racen.