Hellingshoek van de auto ten opzichte van het wegdek.
De rake - een Nederlands woord bestaat vooralsnog niet - is een van de belangrijkste parameters in het ontwerp van een Formule 1-auto. Rake is het verschil in rijhoogte tussen de voor- en de achterkant van de auto. Een auto met veel rake heeft aan de achterkant meer bodemspeling dan aan de voorkant. Een auto met weinig rake zal aan de achterzijde nog altijd hoger zijn dan aan de voorzijde, maar het verschil is minder groot.
Rake wordt door de ontwerpers gebruikt om downforce te creëren. Door de bodemspeling naar achteren steeds groter te maken, zal de luchtstroom onder de auto volgens het Bemoulli-principe versnellen en zodoende een onderdruk veroorzaken die de auto aan het wegdek vastzuigt. Het heeft ook eenkeerzijde: dit lagedrukgebiedje is lastigte sturen. Een auto met veel rake moet dus perfect zijn, anders wordt het weggedrag heel nerveus. Teams die weinig rake toepasten, maakten gebruik van de mogelijkheid hun bodemplaat te voorzien van allerlei sleuven die lucht wegzuigen van onder de bodemplaat en zo hetzelfde effect hebben. Per 2021 heeft de FIA deze sleuven echter verboden.
Voortaan moet de bodemplaat glad zijn. Het lijkt er dus op dat rake voorlopig de toekomst heeft.