Limiet aan het aantal motoren en versnellingsbakken dat een team gedurende het seizoen mag gebruiken.
Aangezien Formule 1 het uithangbord is voor autofabrikanten en hun duurzame auto’s, moeten onderdelen veel langer meegaan dan voorheen. De motor, die anno 2021 een Power Unit heet, is opgedeeld in verschillende onderdelen, die allemaal een voorgeschreven levensduur hebben. Coureurs mogen gedurende het seizoen maar drie verbrandingsmotoren gebruiken. Diezelfde limiet geldt voor de turbo- en de hybridesystemen. Van de systemen voor de energieopslag en de elektronica die alles regelt mogen er twee per seizoen gebruikt worden.
Wie die limiet overschrijdt, krijgt daarvoor een gridstraf. Aangezien de meeste teams meer dan het maximaal toegestane aantal onderdelen nodig hebben om het seizoen door te komen, denken ze goed na over de momenten waarop ze een vierde (of vijfde) motor, turbo of ander onderdeel inzetten. Waarmee bijvoorbeeld alleen de turbo aan vervanging toe is, loont het soms de moeite om ook de rest van de onderdelen te vervangen. Die komen dan in een onderdelenpool waaruit in de volgende races geput kan worden. De afzonderlijke onderdelen mogen namelijk over de verschillende Power Units uitgewisseld worden. Op circuits waar goed kan worden ingehaald, nemen teams daarom soms een gridstraf voor lief om zo de rest van het seizoen de beschikking te hebben over een extra motor, ook als vervanging niet per se nodig was.