Voluit wing endplate, de verticale uiteinden van de voor- en achtervleugels.
Wing endplates hebben een belangrijke functie in de aërodynamische efficiëntie van een Formule 1-auto. Waar de vleugels zorgen voor downforce, hebben de endplates als belangrijkste functies de vortices te beheersen. Vortices, het enkelvoud is vortex, zijn luchtwervelingen die ontstaan achter een luchtgeleider. Zonder endplates zou de luchtstroom vlak achter en naast een Formule 1-auto een turbulente warboel zijn. Dit lijkt onbelangrijk - de wervelingen vinden immers plaats buiten het contactoppervlak van de auto - maar dat is het allerminst. Vortices veroorzaken namelijk luchtweerstand.
Een ongecontroleerde verscheidenheid aan luchtstromen achter de achtervleugel van een auto zal een lagedrukgebiedje creëren dat de auto als het ware tegenhoudt. De endplates zijn zo gevormd dat de luchtstroom in verschillende richtingen wordt gedirigeerd.
Aan de voorkant van de auto zijn de endplates nog belangrijker, omdat de luchtstroom daar na het passeren van de voorvleugel ook nog de hele auto langs moet. De voorwielen zijn hier het grootste obstakel. De endplates leiden de luchtstroom er zoveel mogelijk langs, terwijl een ander deel van de lucht netjes naar de sidepods, met daarin de radiatoren, gestuurd wordt.