Elektronische bediening van het gaspedaal en de rem.
Sinds 1992 hebben Formule 1-auto’s geen gaskabel meer. In plaats daarvan gaat er een elektronisch signaal van het gaspedaal naar de motor. Deze techniek wordt ook al jarenlang toegepast in de autoindustrie en heeft als voordeel dat het elektronische signaal dat de gaskleppen aanstuurt, ook kan worden geleid naar aanverwante hulpmiddelen als traction control en regulering van de ontsteking. Bovendien is het gewichtbesparend ten opzichte van een gaskabel. Formule 1auto’s maken daarnaast ook gebruik van brake-by-wire, oftewel een elektronisch bediend rempedaal. Het rempedaal staat in verbinding met twee hydraulische circuits, één voor de voorremmen en het tweede voor de achterremmen.
De voorremmen werken op de conventionele manier: de toegepaste remdruk wordt via de hoofdremcilinder doorgegeven aan de remblokken. Op de achteras, waar remenergie wordt teruggewonnen door het hybridesysteem, wordt de remkracht verdeeld over de MGU-K en de remschijven. Omdat er een limiet is aan de hoeveelheid energie die mag worden herwonnen tijdens het remmen, kan de MGU-K op een gegeven moment geen rol meer spelen en moeten de remschijven het werk overnemen. Het brake-by-wire-systeem zorgt ervoor dat dit vlekkeloos gebeurt.