Formule 1

Mischa Bijenhof (2022)

Gepubliceerd op 22-02-2022

Dietrich mateschitz (aut)

betekenis & definitie

Miljardair, investeerder en oprichter van Red Buil.

Als commercieel manager van een tandpastanrerk kwam Dietrich Mateschitz, geboren in 1944, over de hele wereld. Tijdens een van zijn reizen door Zuidoost-Azië ontdekte hij een energiedrankje waarvan hij vermoedde dat er in Europa wel geld mee te verdienen was. Het was de basis voor Red Buil, het merk dat hij in 1987 in Oostenrijk lanceerde en dat zou uitgroeien tot een van de bekendste merken ter wereld. Mateschitz wilde dat mensen Red Buil associeerden met een opwindende, actieve levensstijl en daarom ging hij windsurfers en paragliders sponsoren. Later kwam daar Formule 1-racen bij. Als sponsor van Sauber maakt Red Buil in 2001 zijn entree in de sport.

Veel verstand had Mateschitz er niet van: hij drong er bij Sauber op aan dat het team de door Red Buil gesponsorde Braziliaan Enrique Bernoldi een contract zou geven. Sauber koos voor een onbekende Fin, waarna Mateschitz de sponsoring - tijdelijk - stopzette. Zeven jaar later werd Kimi Raikkönen wereldkampioen Formule 1. Bernoldi is inmiddels lang vergeten.

In 2005 begon Mateschitz een eigen team, Red Buil Racing, en voegde daar later Scuderia Toro Rosso, tegenwoordig Alpha Tauri, aan toe. Mateschitz’ imperium groeide gestaag: in tal van extreme sports zoals downhill mountainbiken, motorcross en freestyle skiën is Red Buil prominent aanwezig.

< >