Overleg tussen coureurs en de technische staf.
Het teammanagement en de engineers hebben gedurende een Grand Prix-weekend de beschikking over een enorme hoeveelheid data. Toch is het de coureur die informatie uit de eerste hand kan verstrekken. Daarom zijn er dagelijks briefings tussen de coureurs, hun raceengineers, de sportief directeur en andere senior-teamleden waarin alles dat met het weekend te maken heeft, wordt doorgesproken. Dat kan bijvoorbeeld de pitstopstrategie zijn. Waarmee de coureurs na drie vrije trainingen en een kwalificatie weten hoe ze ervoor staan, wordt in gezamenlijk overleg bepaald wat de pitstopstrategie zal worden. Ook kan een coureur er op vrijdag voor kiezen de afstelling van zijn auto drastisch te veranderen.
Dat zal hij dan met zijn engineer moeten bespreken, die op zijn beurt weer de sportief directeur zal willen raadplegen om te overleggen of de gewenste veranderingen toegestaan en technisch mogelijk zijn. Vooraf worden tal van scenario’s uitgewerkt. Daarom weten coureurs meestal van tevoren al wat er in bepaalde situaties van ze verwacht wordt. Wie van de twee coureurs gaat als eerste zijn pitstop maken, wat zijn de verwachte tegenstanders? Veel van deze scenario’s kunnen na afloop van de race de prullenbak in, maar ook hier geldt dat in de Formule 1 niets aan het toeval wordt overgelaten.