De anti-rollbar maakt deel uit van de wielophanging en voorkomt overhellen van de auto in bochten.
Elke auto heeft een anti-rollbar, al zal een normale garage spreken over een stabilisatorstang. In een Formule 1 -auto heeft dit onderdeel dezelfde functie, namelijk het zo stabiel mogelijk houden van de auto in een bocht. Dit is van vitaal belang voor de werking van de aërodynamica. Een Formule 1-auto is tijdens het sturen onderhevig aan een kracht die ‘roll’ wordt genoemd: de neiging van de auto om over te hellen in de bochten. Een anti-rollbar voorkomt dit.
Het gaat om een staaf die de bevestigingspunten van beide schokdempers met elkaar verbindt. Waarmee in een rechterbocht de linkerwielen in hun veren worden gedrukt, zal de anti-rollbar die kracht doorgeven aan de bevestigingspunten van de rechterschokdempers. Die zullen daardoor een evenredige kracht ondergaan, zodat het chassis horizontaal blijft. Een derde schokdemper zorgt ervoor dat de auto niet te ver met zijn voorzijde omlaagduikt. Dit verschijnsel heet pitch en dient eveneens geminimaliseerd te worden om te voorkomen dat de bodemplaat of de voorvleugel de grond raakt.