Cor van Drieberge

Coach, Trainer - Young Professionals

Gepubliceerd op 24-08-2015

Personal Branding

betekenis & definitie

Personal Branding heeft als gedachte: Jij bent Jouw Merk. Binnen personal branding positioneert het individu zich als een merk, met specifieke kenmerken. Personal Branding wordt vaak ingezet door ondernemers of werknemers/werkzoekenden.

Marketing is het inzetten van reclame, advertenties om een product of dienst aan de man te brengen. Branding - is eigenlijk het merk positioneren. Binnen Personal Branding is het hoe personen neergezet worden. Het idee is dat de persoon, het product is met bekende en opvallende kenmerken. Zoals men bij UNOX, bijvoorbeeld meteen aan de winter of stampot met worst denkt.
"Jij bent JOUW merk". Is een veelgenoemde leus binnen de Personal Branding trainingen. Personal branding trainingen/workshops/coaching word heel vaak toegepast op carrière gerichte programma's. Met name als je als ZZP'er of Werknemer opdrachten of een baan zoekt. Men kan tegenwoordig online overal een profiel plaatsen, een blog schrijven of zelfs filmpjes plaatsen. Dit heeft dus ook invloed, van hoe de wereld het individu ziet. Dit betekent, dat kenmerken laten zien steeds een belangrijkere rol gaan spelen als het om profileren gaat.

Hoe kan men een goede Personal Brand creëren?

- Wat zijn de belangrijkste kenmerken van het individu?
- Wat moet er naar buiten uitgestraald worden, wat voor beeld wordt er verspreid?
- Via welke kanalen word het merk neergezet? (zowel online als offline)
- Met welk doel ? (ondernemen, solliciteren, netwerken)
- Advies via het eigen netwerk om een goed profiel neer te zetten
- Bewustzijn van het beeld dat er geschetst word.