Gepubliceerd op 06-12-2018

Social search

betekenis & definitie

Social search is het gebruik van zoekmachines die gebruiker gecreëerde content en informatie van sociale netwerken gebruiken. Denk hierbij aan Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram.

Zoekmachines sorteren de gevonden resultaten gewoonlijk op semantische relevantie aan de hand van de zoekopdracht. Social search zoekmachines gaan nog een stapje verder. Ze houden rekening met de sociale relatie tussen de zoeker en de resultaten. Zoekt een gebruiker bijvoorbeeld naar een persoon met de naam ‘Tim Janssen’ dan zal een collega die in zijn of haar Linkedin netwerk zit, of een persoon die bevriend is met een van zijn of haar vrienden op Facebook hoger in de resultatenlijst komen te staan dan iemand waarmee hij of zij geen dergelijke connectie heeft. Dit geldt ook voor bedrijven, plaatsen en andere dingen die men opzoekt. Het draait er dus om welke informatie er over je op het web beschikbaar is. De slogan van Bing’s social search machine luidt dan ook “Search gets better with your friends”. De manier om handig gebruik te maken van social search is om een goed product en/of de juiste service te hebben. Als je consumenten zich vervolgens online positief uitlaten over het product of de dienst geeft dat betere zoekresultaten. Wat er online geschreven wordt, kan zo werken als mond-tot-mond reclame.