Gepubliceerd op 04-10-2017

Positionering

betekenis & definitie

Positionering is de onderscheidende en herkenbare voorkeurspositie van een merk, product of dienst in het brein van de doelgroep. Dit wordt door organisaties bereikt door op een strategische wijze een merk, product of dienst te positioneren.

Wanneer een merk een voorkeurspositie wil verkrijgen ten opzichte van andere merken, wordt er gebruik gemaakt van positionering. Door in de positioneringsstrategie gebruik te maken van concurrentievoordelen ontstaat er in het hoofd van de afnemer een onderscheidend vermogen tegenover de concurrentie. Mensen slaan informatie op in categorieën die op een hiërarchische wijze in het brein geordend zijn. Elke categorie bevat een soort netwerk van associaties waarbinnen een aantal merken, producten of diensten vallen. Binnen elke categorie kan een klein aantal merken, producten of diensten expliciet worden opgeslagen. Op het moment dat een consument een keuze maakt, wordt mentaal het prototype-merk opgeroepen en het eerst overwogen. Als dit merk dan niet voldoet, overweegt het brein een volgend merk.