Gepubliceerd op 17-01-2019

Advocacy marketing

betekenis & definitie

Advocacy marketing is een marketingstrategie die de nadruk legt op klanten die zich positief uitlaten over het bedrijf en/of het product.

Onderzoek (2015, Nielsen) wijst uit dat 80% van online shoppers eerst online onderzoek doen naar het product. Hierbij wordt vooral gekeken naar de ervaringen van andere consumenten. Deze manier van reclame is efficiënter, omdat mensen sneller een online review van een andere consument geloven dan een reclame die direct van het bedrijf af komt. Daarnaast kost het minder dan traditionele manieren van reclame maken.

Door consistent te zijn in de omgang, bijvoorbeeld met bezorgtijd, klantenservice en dergelijke raken klanten gewend aan deze vaste manier van omgang en creëert het bedrijf een vertrouwensgevoel bij de consument. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om het bedrijf aan te raden aan anderen. Ook een goede corporate story helpt hierbij. Consumenten onthouden een bedrijf sneller als het een bijzonder verhaal heeft. Het is belangrijk dat de klanten deel uitmaken van de corporate story, omdat ze dan eerder geneigd zijn om loyaliteit te tonen aan het bedrijf en dus ook om het bedrijf aan te raden aan anderen.