Het Hindouisme onderscheidt zich door de zoogenaamde „Avatara”, waaronder verstaan wordt het nederdalen der godheid in eene daarvoor uitgezóchte gedaante. De door het volk meest geliefde góden en helden-gestalten verklaart het als eene incarnatie der godheid.
Heroën werden gewaardeerd als verschijningen van Krishna of Rama. Ook godsdienstleeraars of groote historische persoonlijkheden werden voor goddelijke verschijningen gehouden.
Zoo worden van Vishnu tien avataras vermeld, terwijl ook Shiva en Brahma zoo optreden. Zij worden dan gedacht in den hemel te regeeren, ofschoon hun eindige vorm dan op de aarde vertoeft.De drie hoofdgoden nu werden ook weder in eenheid begrepen, doch op zulk een wijze, dat de vereerder van Vishnu aan deze godheid Brahma en Shiva ondergeschikt maakte en ten slotte deze drie in een soort drie-eenheid werden saamgevat en beschouwd werden als drie zijden van het goddelijke Wezen. Deze drie-eenheid, die in geenen deele iets te maken heeft met de heilige Drievuldigheid van de Christelijke Kerk, draagt den naam Trimurti en wordt uitgebeeld als drie in elkander gegroeide gestalten, waarvan Brahma de voorzijde inneemt met een aalmoezenbakje en een rozenkrans in de hand, terwijl Vishnu rechts en Shiva ter linkerzijde is. Brahma wordt de rol van schepper toegeschreven, Vishnu van onderhouder en Shiva die van vernieler. In Trimurti heeft dus het Hindouisme voor de drie zijden van het goddelijke Wezen op kunstige wijze plaats gemaakt. In de werkelijkheid echter wordt elk dezer drie door zijn vereerders als de albeheerschende godheid erkend. Oorspronkelijk zijn zij ook geweest drie afzonderlijke góden uit drie verschillende godsdiensten, namelijk uit den priestergodsdienst en uit de twee volksgodsdiensten, want het Hindouisme is eigenlijk de naam voor de drie uit het oude Brahmanisme ontstane godsdiensten.