Kerktonen
de acht toonladders, die de grondslag zijn van den → Gregoriaanschen zang.
Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)
Toonreeksen of modi, die ten grondslag liggen aan het Gregoriaansch, later ook aan de middeleeuwsche en de meeste 16e-eeuwsche en een gedeelte der hedendaagsche muziek. Tot het midden der 16e eeuw hadden slechts 8 toonsoorten aparte namen (vgl. → Gregoriaansche zang, sub III). De modi van la, si en do (in hooge en lage ligging) waren ondergebr...
Grasduin in meer dan 507 woordenboeken en encyclopedieën. Krijg toegang tot maar liefst 2.316.291 begrippen, 37.599 spreekwoorden en 78.030 synoniemen.
Word nu vriend van Ensie!
Mr. G. Keller en Philip Kruseman (1932)
de 8 octaafsoorten, waarnaar de middeleeuwsche muziek en de hedendaagsche liturgische muziek der Katholieke Kerk nog is Opgebouwd. Zij zijn ontstaan naar het toonsoortenstelsel der Grieken en langs den omweg van de Oostelijk-Byzantijnsche Kerk in het Avondland gekomen. Het eerst treden ze op in de 8ste eeuw bij Flaccus Alcuin, in de 9de eeuw bij Au...
Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)
Kerktonen, - kerktoonsoorten (modi of toni), toonreeksen, waaruit de aloude kerk(koraal-) melodieën zijn samengesteld. Zij zijn gelijkluidend met de Grieksche toonsoorten, en dragen ook dezelfde namen. Zonderlingerwijs worden door die namen andere reeksen aangeduid dan de Grieken ermee bedoelden. Men schrijft dit toe aan het verkeerd begrijpen en v...
J. Kramer (1908)
kerktoonsoorten: (modi of toni) zijn de in de kerkmuziek gebruikelijke toonladders. In de 17de eeuw ondergingen zij verschillende wijzigingen, totdat zij werden teruggebracht op twee toonsoorten, die der groote en die der kleine terts (major en minor; dur en mol). Oorspronkelijk waren de kerktoonsoorten vier in getal, ontleend aan het toonstelsel d...
Gerelateerde zoekopdrachten
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen: