Kamermuziek
Het repertorium van overwegend profane, vocale en instrumentale muziek voor een kleine, solistische bezetting (zoals vioolsonate en strijkkwartet)
Ignace Bossuyt (2010)
Het repertorium van overwegend profane, vocale en instrumentale muziek voor een kleine, solistische bezetting (zoals vioolsonate en strijkkwartet)
drs. L.A. Beeloo (1981)
oorspronkelijk muziek die werd gecomponeerd voor kleine ensembles in besloten kring. Tegenwoordig verstaat men er ook onder de door enkele instrumenten gespeelde muziek (trio’s, kwartetten, sonates) in tegenstelling tot orkestmuziek.
S. van Ameringen (1962)
formeel muziek, zowel instrumentale als vocale, voor enkelvoudige bezetting van 2 tot ca 15 uitvoerders. Heeft zich in de late 16de eeuw afgetekend tegen de kerkelijke en feodale muziekpraktijk, door zich meer naar de burgerij te richten. Een belangrijke vorm van kamermuziek is de triosonate. In de 17de en 18de eeuw werd ook muziek voor solo-instru...
Winkler Prins (1949)
muziek geschreven voor klein instrumentaal ensemble: duo, trio, kwartet, kwintet enz. of blaasinstrument met of zonder klavier.
E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)
is de naam voor muziek, uitgevoerd door kleine instrumentale groepen eventueel met zangsoli. Ca 1600 stelde men de kamermuziek, de wereldlijke muziek aan de vorstenhoven, tegenover de kerkmuziek. Het verschil lag toen meer in de stijl, in de expressie, dan in de bezetting. De sonata da camera en de sonata da chiesa werden voor dezelfde instrumenten...
M. J. Koenen's (1937)
v. (muz. muziek [vocale maar inz. instrumentale] voor klein ensemble en uit te voeren in een kleine zaal).
Dr. L.M. Metz (1937)
Muziek in een beperkte ruimte of in een kleine zaal in enkele bezetting (iedere speler speelt alleen een eigen partij). Tegenwoordig gebezigd in tegenstelling met orkestmuziek.
Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)
Sedert het midden van de 18e eeuw gebruikelijke benaming van muziek voor kleine instrumentale ensembles (duo’s, trio’s, kwartetten, enz.), zulks in tegenstelling tot orkestmuziek. Vóór het midden van de 18e eeuw viel ook een vocale bezetting onder kamermuziek, ja, feitelijk gold alle wereldlijke muziek, afgezien van de ope...
Gerelateerde zoekopdrachten
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen: