Kennis en vaardigheden op het vlak van:
- beroepsmatige metacognities
- organisatie
- communicatie.
Hieraan zijn handelingsoriëntaties verbonden met:
- normatieve aspecten
- strategische aspecten
- affectieve aspecten.
Deze aspecten hebben tezamen een transferwaarde naar:
- toepassing in meerdere fictie situaties
- de competentieontwikkeling (in functie en loopbaan) van de beroepsbeoefenaar.
Hiermee is een beroepsbeoefenaar in staat te voldoen aan eisen van de beroepsbeoefenaar op het vlak van
- beroepsmatige metacognities
- organisatie
- communicatie
- normatieve handelingsoriëntaties
- strategische handelingsoriëntaties
- affectieve handelingsoriëntaties.
Deze eisen staan onder invloed van zowel de organisatie van arbeidsprocessen, als van contextontwikkelingen (bestaande uit beroepsnormen, afzetmarkt en arbeidsmarkt) en het onderwijssysteem (bestaande uit opleidingsnormen en -inhoud en schooltype) (De Jong, Moerkamp e.a, 1990). Zie ook kwalificaties en sleutelkwalificaties.