bus die op waterstof- en accustroom rijdt.
autobus met een elektromotor die wordt aangedreven door een brandstofcel die stroom uit waterstof haalt en door een accu die remenergie opslaat; autobus die op waterstofstroom en accustroom rijdt; brandstofcelbus.
Voorbeelden:
Stad wordt schoner met waterstofbus van Holec. [...]. De elektriciteit uit de brandstofcel is heel geschikt om de bus te laten rijden, maar niet om hem te laten optrekken. Omdat een brandstofcel een steeds gelijke hoeveelheid stroom afscheidt, zou de bus slechts in een slakkengangetje vaart kunnen maken. Daarom is een tweede energiebron nodig. En die tweede bron is de rijdende bus zelf. Wanneer deze moet remmen, komt er energie vrij.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=waterstofbus&coll=ddd&identifier=ddd%3A010624320%3Ampeg21%3Aa0532&resultsidentifier=ddd%3A010624320%3Ampeg21%3Aa0532, 23 september 1989
Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen). Ook van fijnstof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. De bus is ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus. Dat komt omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.
http://www.delijn.be/u_bent/pers/persberichten/waterstofbus.htm, 14 mei 2007
Vanaf 18 juni 2007 komt er ook een eerste brandstofcelbus in dienst tussen Lier en Antwerpen. Deze hybridebus wordt elektrisch aangedreven, de stroom komt zowel van batterijen als van brandstofcellen. De batterijen worden opgeladen door de brandstofcellen, die elektrische stroom halen uit waterstof. Bovendien wordt ook de remenergie gerecupereerd. De enige uitstoot is een wolkje waterdamp. CO2 (dat het broeikaseffect versterkt) komt niet vrij. Van NOx en fijnstof is er evenmin sprake. De elektrische motor maakt zelfs helemaal geen geluid. De bus is een meter langer en heeft zes in plaats van vier wielen. Voor de rest lijkt de waterstofbus op een gewone bus. Ze kan evenveel passagiers vervoeren (104 reizigers) en heeft dezelfde actieradius (350 kilometer). Na een half jaar komt er een evaluatie van het project en mogelijk komen er dan meer waterstofbussen in dienst.
https://www.mobielvlaanderen.be/overheden/artikel.php?nav=10&mbnr=87&id=603, 6 juni 2007
Waterstofbussen beloven veel voor de toekomst, maar verkeren nu nog in een experimentele fase. Bovendien is kostbare infrastructuur nodig, hetgeen ook geldt voor elektrische bussen. Wie nog beter wil dan een dieselbus, kan overwegen hybride dieselbus aan te schaffen. Dat reduceert de broeikasgassen met nog eens 20 procent.
https://www.verkeersnet.nl/ov/13120/de-beste-bus-is-een-dieselbus/, 9 oktober 2014