speciaal soort flashmob.
soort flashmob met een milieuvriendelijk doel, waarbij een grote groep mensen afspreekt om bij een winkelbedrijf massaal aankopen te doen, op voorwaarde dat dit bedrijf een deel van de dagomzet investeert in milieubesparende maatregelen.
Voorbeelden:
Een meute voor je winkel is doorgaans bedreigend. De wortelmeute, of eigenlijk de carrotmob, is dat zeker niet. Integendeel, deze grote groep consumenten gaat de winkelier juist belonen met extra aankopen. Die moet dan wel toezeggen een deel van de extra opbrengst te investeren in duurzaamheid. Bijvoorbeeld in een energiezuinige koelkast, of in spaarlampen, of groene afwasmiddelen.
http://www.trouw.nl/groen/nieuws/duurzaam/article2812453.ece/_rsquo_Carrotmob_rsquo__houdt_winkel_wortel_voor_.html
Carrotmob, een netwerk van activisten dat consumenten via een weblog, Twitter en Facebook oproept om op een bepaald tijdstip met z'n allen gelijktijdig producten bij een klimaatvriendelijke winkel in te slaan. In feite het tegenovergestelde van een boycot. Dus iedereen wint. Behalve dan de milieuonvriendelijke concurrent.
http://www.nrcnext.nl/blog/2009/07/07/een-carrotmob-in-actie/
Het principe van de carrotmob is simpel. Consumenten bundelen hun koopkracht in één winkel en in ruil investeert de uitbater de winst deels in milieuvriendelijke maatregelen. De eerste Vlaamse Carrotmob vond zaterdag plaats in Tugra Market aan de Brederodestraat.
http://www.gva.be/antwerpen/antwerpen/carrotmob-scoort-met-565-shoppers.aspx