De grote encyclopedie van het antiek

Jan Durdik en anderen (1970)

Gepubliceerd op 02-12-2020

Arnhems aardewerk

betekenis & definitie

In 1759 werd in Arnhem een plateelbakkerij opgericht door Johan van Kerckhoff, die tot 1773 heeft bestaan; artistiek leider was Samuel Jacob Hanau. Daar in deze fabriek zowel Delftse als Duitse pottenbakkers en plateelschilders hebben gewerkt, kan men een Delftse groep onderscheiden en een groep verwant aan Höchst, Frankfurt en Straatsburg.

De laatste groep is geïnspireerd op de Zuidduitse rococo en de decoraties zijn ontleend aan gravures van Duitse kunstenaars, zoals Johann Esaias Nilson. De produktie omvat terrines, fruitschaaltjes, koffiekannen met peervormige romp, kommen, serviezen en beeldjes. Het decor bestaat uit mythologische voorstellingen, jachttaferelen, vogels, bloemen (in navolging van Straatsburg) en landschappen. De op Delft georiënteerde groep is voornamelijk versierd met Chinese motieven uit de K’ang Hsi- en Ch’ien Lung-perioden. Naast het Delfts blauw werden ook polychrome decors geschilderd, zowel in hoogvuurtechniek als in moffeltechniek. Hoewel slechts korte tijd in bedrijf, leverde de Arnhemse manufactuur een belangrijke bijdrage tot de Nederlandse aardewerkproduktie van de I8de eeuw, want vormgeving en decoratie staan in het algemeen op zeer hoog peil.

Merken: diverse uitvoeringen van een naturalistisch geschilderde haan, ontleend aan het wapen van de familie Van Kerckhoff. Ook ongemerkt aardewerk komt voor.

< >