Annemijn Barendse

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 16-12-2015

Eye tracking

betekenis & definitie

Eye tracking is een onderzoeksmethode die wordt gebruikt om te meten hoelang en met welke frequentie iemand naar iets kijkt.

Eye tracking wordt toegepast met behulp van een apparaat, genaamd de eye tracker, dat de bewegingen van de ogen volgt. Hierdoor kunnen onderzoekers bijvoorbeeld meten waar de bezoekers van een website het meest naar kijken. De punten waar het meest naar gekeken wordt in een tekst of afbeelding worden door de eye tracker gemarkeerd. Met behulp van eye tracking tests kunnen websites en reclames geoptimaliseerd worden om zo veel mogelijk de aandacht te trekken naar datgene waarvan de maker van de website of reclame de meeste aandacht wil.
Eye tracking wordt veel gebruikt in de wetenschappelijke wereld. Zoals te verwachten valt gebeurt dit vaak in het kader van onderzoek. Er kan gebruik worden gemaakt van eye tracking in verscheidene vakgebieden; bijvoorbeeld in de psychologie en de industriele bouwkunde, maar ook in marketing en ICT.
Een voorbeeld waarbij eye tracking wordt toegepast is bij interactie tussen mens en computer. Sinds de opkomst van het internet wordt er steeds meer gebruik gemaakt van eye tracking. Het kan worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe makkelijk computers te gebruiken zijn. Ook kan er door eye tracking worden nagegaan waar mensen het langst en vaakst naar kijken. Deze informatie is bijvoorbeeld zeer bruikbaar in marketing, omdat op basis hiervan campagnes en advertenties kunnen worden ontworpen.