"Framing" is een concept dat verwijst naar de manier waarop informatie wordt gepresenteerd, georganiseerd en gepositioneerd om de perceptie, interpretatie en betekenisvorming ervan te beïnvloeden. Het gaat om het kiezen van bepaalde kaders, perspectieven of narratieven om de aandacht te richten op bepaalde aspecten van een onderwerp en andere aspecten mogelijk te negeren, te versterken of te verzwakken.
Framing kan bewust of onbewust worden gebruikt door verschillende bronnen, zoals de media, politici, belangengroepen of adverteerders, om de publieke opinie te beïnvloeden en een bepaalde interpretatie of reactie te stimuleren. Door de woordkeuze, context, beelden, metaforen of andere retorische middelen te selecteren, kan framing de perceptie en attitudes van mensen beïnvloeden.
Framing kan invloed hebben op hoe mensen een kwestie begrijpen, beoordelen en erop reageren. Het kan de nadruk leggen op bepaalde aspecten, belangen of waarden, terwijl andere aspecten worden geminimaliseerd of genegeerd. Framing kan worden gebruikt om een bepaald standpunt te bevorderen, een probleem te definiëren, de schuld toe te wijzen of om sympathie op te wekken.