XYZ van Amsterdam

J. Kruizinga, Gerrit Vermeer (2002)

Gepubliceerd op 22-06-2018

A.S.M.

betekenis & definitie

A.S.M., Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, werd in 1825 opgericht door de Gebroeders van Vlissingen* (handelaars in wijn en steenkool) en D.B. Liedermooy. Deze ambitieuze A'dammers kregen van de regering concessies voor het openen van bootdiensten op Harlingen, Hamburg en Londen. Het eerste raderstoomschip de "Onderneming", werd in Engeland gekocht. Zij voer twee keer per dag naar Zaandam.

De A.S.M. kocht een klein schip, de "Mercurius" van Edward Taylor, de eerste concessionaris van een Amsterdamse stoomvaartmaatschappij. De "Mercurius" was het eerste in A. gebouwde stoomschip, door scheepsbouwer C. van Swieten. De A.S.M. raakte in financiële problemen en deed een beroep op het Fonds der Nationale Nijverheid. Dit stelde ƒ 150.000 in de vorm van een lening beschikbaar. In nov. 1826 kwamen de "Willem I" en de "Beurs van Amsterdam" gereed. De "Willem I" verving de "Onderneming" op de vaart tussen A. en Hamburg, de "Beurs van Amsterdam" ging varen op Londen. Van Vlissingen verwierf de werf Vredenhof.

Deze werd in 1929 herdoopt in Werkspoor*. Met de rederij bleef het echter modderen. De A.S.M. kwam uiteindelijk in handen van Van Vlissingens schoonzoon C. Gilhuijs. De vloot bestond toen nog uit twee schroefschepen, te klein om zelfstandig te kunnen doorgaan. De rederij werd in 1877 overgedaan aan een Rotterdamse rederij.

LIT. J.H. Kruizinga, Adieu Kattenburg, 1966, 79.