Gepubliceerd op 12-01-2017

doorlopende leerlijn

betekenis & definitie

De doorlopende leerlijnen beschrijven de weg die leerlingen afleggen bij het leren van bijvoorbeeld rekenen en wiskunde.

Ze omvatten een opsomming van de leerstof die aan bod moet komen, onderbouwd met vakdidactische inzichten. Ze geven zicht op de grote lijn in het leerproces en op de samenhang binnen dat proces. De toevoeging ‘doorlopend’ benadrukt het feit dat dit proces niet stokt na elk schooljaar en dat een goede aansluiting op vervolgonderwijs belangrijk is. Met name de Expertgroep doorlopende leerlijnen taal en rekenen (de commissie Meijerink) hamert op de noodzaak van doorlopende leerlijnen van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Wizwijs anticipeert hierop met de ontwikkeling van een zogenoemde jaargroep 9, die de leerstof vanaf groep 6 aanreikt op het belevingsniveau van vmbo-leerlingen. In de jaargroephandleidingen en blokoverzichten zijn de leerlijnen uitgewerkt en in een schema samengevat. Hierin wordt duidelijk via welke stappen de leerdoelen worden bereikt.

< >