Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 30-05-2019

General contracting

betekenis & definitie

General contracting is het Engelstalige algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee de organisatievorm wordt aangeduid bij de ontwikkeling en bouw van een vastgoed-object, die gekenmerkt wordt doordat één contractpartij de gehele verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en bouw van het vastgoedobject van de opdrachtgever overneemt en zorgdraagt voor de coördinatie gedurende het gehele bouwproces, echter waarbij deze de op-drachtgever wel de mogelijkheid geeft gedurende dat bouwproces het bouwplan aan te passen aan gewijzigde inzichten.

Zie ook: bouw, bouwproces (traditioneel), bouwteam, brochure-plan, contract, design-and-build, management contracting, organisatie, plan, turn-key en vastgoedobject.

In tegenstelling tot het ‘turn-key’-model, heeft de opdrachtgever hierbij de mogelijkheid het prestatieconcept tussentijds aan te passen.

De verantwoordelijke uitvoerder in deze constructie is de ‘general contractor’, die zowel bouwtechnisch als klantgericht is. De constructie wordt mogelijk gemaakt, doordat de relatie gebaseerd wordt op meerdere contracten. Te weten ten aanzien van de te verstrekken adviezen in de fase van opstelling van het programma van eisen, voor de fase van het maken van het ontwerp en het bestek en voor de fase van de uitvoering.

De general contractor heeft de volledige coördinatietaak gedurende het bouwproces, alsmede de budgetverantwoordelijkheid.

Zie ook: budget, klant, klantgericht, prestatie, prestatieconcept, programma van eisen en raam-contract. Tags: bouw – bouwproces (traditioneel) – bouwteam – brochure-plan – contract – design-and-build – general contractor – klant – klantgericht – management contracting – organisatie – plan – prestatie – prestatieconcept – programma van eisen – raamcontract – turn-key – vastgoedob-ject.