Billboard is de algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde Engelstalige benaming voor om-vangrijke tot zeer omvangrijke panelen, ten behoeve van het aanbrengen van buitenreclame-uitingen.
De billboards worden daar geplaatst, waar zij de aandacht kunnen trekken van (zeer) veel pas-santen, ten einde de reclameboodschap over te brengen. Dat is een zeer succesvolle wijze van marketing. Vaak en in toenemende mate, wordt daarbij gebruikgemaakt van gevels van ge-bouwen. Door de omvang van die billboards kan het zijn, dat van een of meer gevelgedeelten de raampartijen daarachter weggewerkt worden. Dat is mogelijk door het fenomeen, dat de opbrengsten uit het ter beschikking stellen van een gevelgedeelte van een vastgoedobject voor de plaatsing van een (of meer) billboard(s) zodanig lucratief is, in vergelijking tot de verhuur van de daarachter gelegen ruimte, dat van de reguliere verhuur van het betreffende gedeelte van het gebouw wordt afgezien en die ruimte als leegstand wordt opgevoerd. Zie ook: gebouw, leegstand, marketing, vastgoedobject en verhuur.
Tags: gebouw – leegstand – marketing – vastgoedobject – verhuur.