Wielerwoordenboek

Fons Leroy en Wim van Rooy (2010)

Gepubliceerd op 27-03-2017

neutrale wagen

betekenis & definitie

neutrale wagen: materiaalwagen die door de organisatie van de wedstrijd wordt ingeschakeld om renners te depanneren die niet door hun volgwagen van hun ploeg kunnen worden bediend. Neutrale wagens hebben reservewielen, reservefietsen en drinkbussen.

De neutrale wagens moeten de bevelen van de wedstrijdcommissaris tijdens de wedstrijd (via radiocommunicatie) strikt opvolgen; die beslist immers waar in de karavaan, achter welke groepen renners, de verschillende neutrale wagens zich moeten bevinden. De neutrale wagens zijn dus een soort 'extra' of 'buffer' ten opzichte van de volgwagens van de wielerteams, die uiteraard niet elke renner tegelijkertijd kunnen helpen. De Franse wielfabrikant Mavic en Shimano nemen deze taak op zich als een vorm van sponsoring; een van deze twee merken is in vrijwel elke klassieker en grote ronde te zien met meerdere neutrale wagens en soms ook 'neutrale motards'. Renners worden uiteraard liever door hun eigen ploegauto geholpen dan door een neutrale wagen, vooral wegens de betere compatibiliteit van het materiaal. Het gebeurt dan ook zelden dat een renner een reservefiets van de neutrale wagen gebuikt, er zijn immers niet minder dan vijf schillende merken van klikpedalen. Reservewielen worden wel in dank aangenomen, al kan het gebeuren dat de mecanicien van de neutrale wagen in het heetst van de strijd heel wat verwijten naar zijn hoofd krijgt geslingerd, als de renner in kwestie vindt dat het te lang duurt vooraleer hij op gang wordt geduwd. In een etappe van de Tour van 2009 verloor de Duitse hardrijder Jens Voigt zijn zwaarbevochten plaats in de kopgroep toen de mecanicien van Mavic er wel meer dan een halve minuut over deed om een ander achterwiel te steken. Voigt, nochtans bekend om zijn kalmte, ging vervolgens naast de neutrale wagen rijden om de huid van de mecanicien vol te schelden; een wiel steken, springplank, 'De Lange van Grevesmuhlen'.