Watersport A-Z

Kramer en de Bruin (1971)

Gepubliceerd op 01-05-2019

Motorbun

betekenis & definitie

Motorbun - 1. De droge bun is een verdiept gedeelte van het achterdek, vlak voor de zonodig ter plaatse verlaagde spiegel. De motorsteunen worden met knevels op de spiegel vastgeklemd of met bouten doorgebout, De bun moet ruim genoeg zijn om de sturende bewegingen van de motor toe te laten en om hem voorover te kunnen klappen.

Meestal is hij waterdicht en zelflozend door de spiegel uitgevoerd. Hij kan tevens als versterking van de spiegel ter plaatse van de opgehangen motor dienen.

2. De natte bun is een verticaal door de romp lopende koker waarin een buitenboordmotor kan worden gehangen, zodanig dat de schroef onder de romp uitsteekt en de ophangbeugels ruim boven de waterlijn bevestigd zijn. Voordelen ten opzichte van ophanging aan de spiegel zijn dat de motor beter beschermd is tegen overkomend water en tegen beschadiging; bovendien zal, door de meer voorlijker plaatsing van de bun, bij stampend schip de schroef niet zo gauw boven water komen als bij ophanging achter de spiegel. Een nadeel is het grote gat in de romp, dat de weerstand vergroot; daarom wordt tijdens het zeilen soms de motor eruit genomen en een vulstuk erin geplaatst, dat precies op het verloop van de bodem aansluit. Een ander nadeel van een diep gelegen natte bun is dat de uitlaatgassen slecht afgevoerd kunnen worden - of in het schip komen. Vooral als de bun met een deksel wordt afgedekt bestaat het gevaar dat de motor in zijn eigen uitlaatgassen wordt gesmoord.

< >