Begrippenlijst Belgische overheid

Vlaams Parlement (2022)

Gepubliceerd op 07-11-2022

Ombudsdienst

betekenis & definitie

Ombudsdienst. De Vlaamse Ombudsdienst wordt geleid door de Vlaams Ombudsman, en heeft vijf taken:

- klachten over de Vlaamse overheidsinstellingen onderzoeken. Bemiddelen bij het zoeken naar een oplossing;
- een burger doorverwijzen indien een klacht niet kan worden behandeld;
- voorstellen en aanbevelingen formuleren in het jaarverslag;
- elk jaar bezorgt de Ombudsdienst zijn jaarverslag aan het Vlaams Parlement;
- meldingen van klokkenluiders onderzoeken en de klokkenluiders beschermen.

Er op toezien dat de Vlaamse volksvertegenwoordigers hun deontologische code naleven.

De Vlaamse Ombudsdienst heeft een Lokale Kamer en een Genderkamer:

Steden en gemeenten kunnen de Vlaamse Ombudsman aanstellen als hun lokale Ombudsman. Met klachten over de dienstverlening van Kortrijk, Pelt, Opwijk, Halle, Sint-Truiden en Kortenberg kunt al bij de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst terecht.

De Genderkamer geeft advies en zoekt samen met u naar een oplossing bij discriminatie omwille van uw ‘vrouw of man’-zijn, transgender-zijn of genderkwesties bij holebi's. En dat zowel in uw contacten met de overheid, als op uw werk, of privé bij bijvoorbeeld een sportclub, een huiseigenaar of horeca.

Zie ook: Website van de Vlaamse Ombudsdienst