Venture capital

Venture capital begrippen omschreven

Gepubliceerd op 08-11-2016

Hype cycle

betekenis & definitie

De hype cycle is een grafische weergave van de ontwikkeling die ieder nieuw technologisch product doorloopt in vijf verschillende fasen. De hype cycle is ontwikkeld door advies- en onderzoeksinstelling Gartner.

De hype cycle van Gartner geeft in vijf fasen weer op welke manier nieuwe technologieën zich ontwikkelen op de markt. Bij de verschillende fasen wordt onder andere uiteengezet hoe een nieuw product in eerste instantie wordt ontvangen en vervolgens steeds meer sociaal geaccepteerd wordt.

De vijf fasen van de hype cycle kunnen als volgt worden omschreven, eerst is er een technologische trigger oftewel een nieuwe uitvinding of toegepaste technologie waarin men veel kan lezen in de media. In de tweede fase komt er een grote piek van interesse naar de nieuwe technologie, de toepassing ervan wordt zeer breed uitgemeten in de media. In de derde fase daalt de interesse naar de nieuwe technologie sterk, de eerste versies hebben de verwachtingen niet kunnen waarmaken. De derde fase kan alleen worden overleeft indien de technologie wordt aangepast naar de wensen van de early adopters, oftewel diegene die er als eerste gebruikt van hebben gemaakt. In de vierde fase stijgt de interesse naar de nieuwe technologie weer, nieuwe generaties van producten zijn verlost van kinderziekten en zijn aangepast naar de wensen van de early adopters. In de vijfde fase wordt de nieuwe technologie in brede zin sociaal geaccepteerd en worden er verschillende toepassingen voor gevonden binnen de samenleving.

Hoewel er voorbeeld zijn van technologieën die zich in overeenstemming met de hype cycle hebben ontwikkeld, is er met name kritiek vanuit de wetenschap. Er zouden geen aantoonbare bewijzen zijn voor het daadwerkelijke bestaan van een hype cycle.